Promocja i sprzedaż w sieci dla artystów-freelancerów

W dzisiejszym poście chciałabym przedstawić listę możliwości promocji i sprzedaży, jakie nam artystom daje internet. Dodałam również kilka pomysłów sprzedaży stacjonarnej, aby temat był opisany jak najbardziej kompletnie.

Pamiętaj, jest to tylko przegląd różnych wariantów – nie bierz się za wszystko na raz na samym początku. Łatwo się w ten sposób zniechęcisz i za bardzo obciążysz. Spróbuj jednego rozwiązania i, gdy już je opanujesz, zabieraj się za kolejne. Sprawdź, kto jest Twoim idealnym klientem i zobacz, czy  w ogóle taka osoba przebywa na danej platformie.

Kluczem do sukcesu jest zawsze wytrwałość i systematyczność, a także sprawdzanie efektywności swoich działań i ich ewentualna korekta.

  • Załóż fanpage na FB, jednak pamiętaj: lepsza mniejsza zaangażowana społeczność niż tona like’ów. Łatwiej też wtedy utworzyć w reklamie na Facebook’u grupę podobnych odbiorców. Możesz na Facebook’u prowadzić promocję, odsyłać do swojej strony, ale też sprzedawać bezpośrednio na nim, zorganizować konkurs lub zamieścić referencje zadowolonych klientów – możliwości jest naprawdę sporo.
  • Grupy na fejsie – czy znasz już moją? – buduj zaangażowaną społeczność oraz twórz świadomości własnej marki w sieci.
  • Darmowe link party na FB – możesz od tego zacząć. Spróbuj jednak podziałać z płatnymi reklamami, które, jeśli dobrze zrobione, mają o wiele większe zasięgi i dają lepsze rezultaty niż jakakolwiek darmowa forma promocji.
  • Reklama na FB – jak wyżej. Może być nastawiona na różne cele. Na początku na budowanie świadomości marki, następnie na konwersję, czyli odesłanie do swojej strony/ sklepu internetowego/ bloga. Ważne, żeby mieć gdzie odsyłać klientów i tworzyć tunel do sprzedaży.
  • Live na Facebook’u – zrób relację na żywo, podczas której dasz się poznać swoim potencjalnym klientom lub osobom, z którymi masz szansę nawiązać współpracę. Pokaż się na przykład przy pracy lub jak starannie pakujesz dla nich paczki do wysyłki. To buduje zaufanie.
  • Instagram i reklamy na nim – to kolejne miejsce, w którym możesz zaprezentować prace szerszemu gronu odbiorców.

sprzedaż w sieci

  • Internetowe galerie sztuki.  Jeśli malujesz obrazy, to może być dla Ciebie dobra opcja. W dodatku zazwyczaj obraz sprzedawany w galerii nosi znamiona dobra luksusowego i ma wyższą cenę. Oczywiście sprawdź do jakich klientów chcesz docierać. Może wolisz sprzedać swoje dzieła taniej, ale dotrzeć do większej liczby osób. Wszystko zależy od Ciebie i Twoich preferencji.
  • Etsy, society 6, redbubble, cupsell itp – jeżeli nie masz swojego sklepu internetowego, skorzystaj z popularnych platform sprzedażowych.
  • Youtube – podobnie jak Live na FB, buduj na tym kanale świadomości marki, odsyłaj do swojego miejsca w sieci typu strona itp, buduj wizerunek jako eksperta w swojej dziedzinie.
  • Własny blog – wzbudzaj zaufanie u potencjalnych klientów, dziel się wiedzą.
  • Newsletter – daj jakąś wartość w zamian za zapis. Jeśli pozostajesz w kontakcie z klientami/fanami, rośnie promocja sprzedaży. Daj za darmo coś, co będzie próbką Twoich możliwości, np.plik do pobrania.
  • Pinterest – na tej platformie możesz zamieszczać zarówno grafiki prezentujące Twoje prace, jak i takie, które odsyłają do Twojego posta na blogu lub grupy na FB, a nawet bezpośrednio do Twojego miejsca sprzedaży. Ważne, byś odpowiedział sobie na pytanie, jaki problem swojego klienta rozwiązujesz i zamieścił taką grafikę, która odsyła do miejsca, w którym ten problem rozwiązujesz.
  • Creative market i inne stocki – wystawiaj swoje prace w wielu miejscach. Każda platforma ma swoją rzeszę wiernych fanów/stałych klientów, która odwiedza ją znacznie częściej niż inne. Sprawdź gdzie przebywają Twoi klienci. Zaczynaj stopniowo i w miarę opanowania jednej platformy, próbuj z kolejną. Chodzi o to by jak pisałam na początku od razu się nie zniechęcić.
  • Eventy – np dni fantastyki, targi, gdzie możesz wykupić własną budkę, stanowisko.
  • Dribbble, behance, tumblr itp. – Twoje internetowe portfolio, prezentacja Twoich prac i możliwości. Możesz odesłać do niego potencjalnych klientów. Możesz też w tym miejscu nawiązać współpracę z odbiorcą biznesowym np. z kimś kto szuka artysty do zilustrowania książki.
  • Własny sklep na WordPress z Woocommerce – jeśli masz takie możliwości możesz zlecić komuś jego stworzenie lub nauczyć się, jak to zrobić (wymaga to ileś czasu i zaangażowania). Jeśli nie, zawsze możesz korzystać z platform wymienionych powyżej, stworzyć sklep na Facebooku lub nawet sprzedawać na allegro czy olx.
  • Współpraca z kimś, kto ma taką samą grupę docelową, a nie jest konkurencją. Zorganizowanie wspólnych konkursów, promowanie siebie nawzajem pomoże zarówno Tobie, jak i Twojemu partnerowi w przedsięwzięciu.
  • Współpraca z konkurencją – wiem jak to brzmi, ale moim zdaniem, w artystycznym środowisku jest możliwa. Kroki jakie można podjąć są identyczne jak w punkcie powyżej plus możecie razem stworzyć serię obrazów/grafik.
  • Nauka początkujących – budowanie pozycji eksperta – nie bój się, że wyedukujesz sobie konkurencję. Jeśli cały czas się rozwijasz będziesz przed tymi, których uczysz. W sztuce liczy się 10% talentu reszta to ciężka praca i systematyczność. Zorganizuj warsztaty/kursy online lub warsztaty stacjonarne, zależnie od własnych preferencji czy możliwości.
  • Challange (wyzwania) – branie udziału w np. Inktoberze  lub zorganizowanie własnego eventu – to świetna okazja do wypromowania się i pokazania swoich możliwości. Wielu artystów sprzedaje swoje prace np z inktobera. Zainteresowanie nimi jest duże, ponieważ niektóre challenge stały się bardzo znane.

sprzedaż online dla artystów-freelancerów

  • Platformy dla freelancerów.  Jeśli tworzysz grafiki, projektujesz strony www lub ilustracje do książek może się to okazać dla Ciebie dobrym rozwiązaniem.
  • Stacjonarne galerie i wernisaże, aukcje, sklepy z rękodziełem, projektanci wnętrz. Nawiąż współpracę, zaoferuj im swoje produkty. Dobrze uderzyć do kilku miejsc naraz, wysłać kilka e-maili, odsyłać do swojego portfolio.
  • Patronite/ Patreon – nie jest to bezpośrednio platforma sprzedażowa, ale może stanowić dodatkowe źródło przychodów. Na tej platformie fani mogą bezpośrednio wspierać Twoją twórczość finansowo, w zamian za np. fachowe porady, drobne unikalne prezenty lub materiały udostępniane im na wyłączność.

 

Na koniec garść porad:

  • Zapoznaj się z tajnikami marketingu (polecam książkę Joanny Ceplin, która bardzo mi pomogła) lub na dalszym etapie zatrudnij speca od tego zadania.
  • Odkryj, gdzie Twój klient spędza czas – odkryj jego “wodopój” – i tam staraj się nienachalnie wchodzić z nim w relację.
  • Zdefiniuj, jaki rozwiązujesz problem klienta i pokaż to. Bierz udział w prelekcjach, spotkaniach branżowych. W miarę możliwości i środków spróbuj zorganizować własne wydarzenie.
  • Staraj się (nie na siłę) odnaleźć swój styl, coś co Cię “kręci”  i co będzie Cię wyróżniało na tle reszty: styl, jakość obsługi. Wszystko po to, żeby zapaść w pamięć.
  • Pamiętaj, że twarz i autentyczność sprzedają – pokaż czasem kulisy swojej pracy, swoją pracownię, siebie przy sztaludze/tablecie graficznym lub jak pakujesz przesyłki do wysłania. Takie drobne rzeczy sprawiają, że stajesz się bardziej bliski swojemu odbiorcy, a ludzie uwielbiają robić interesy z ludźmi.

Trzymam za Ciebie kciuki! Daj znać w komentarzu, o których platformach chciałbyś usłyszeć więcej. Uwzględnię to przy planowaniu kolejnych postów! A może znasz inne metody promocji lub sprzedaży, o których nie wspomniałam? Będzie mi miło, jeśli dasz mi o nich znać.

Turdus Concept odnosnik do sklepu
Turdus Concept Patronite banner
Scroll to Top