Produktywność
11 lipca, 2018 / FreelanceCześć! W dzisiejszym wpisie chciałabym się z Tobą podzielić naszymi sposobami na większą produktywność. W myśl zasady: pracuj mądrzej, a nie ciężej. Masz czasem poczucie, że nadmiar obowiązków Cię przytłacza? Czujesz wypalenie, narzekasz na brak czasu i odpoczynku.
Kilka dobrych sposobów na uporządkowanie każdego dnia.
Też tak kiedyś mieliśmy aż zaczęliśmy stosować następujące metody:
Work life balance – równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym:
- wyznaczone ramy pracy i rytuały sygnalizujące zakończenie pracy np. posprzątanie biurka,
- odpoczynek nie tylko na urlopie, ale każdego popołudnia i w każdy weekend, zmiany otoczenia, stymulujące bodźce; to pobudza kreatywność,
- notowanie pomysłów tak, by nie zaprzątały nam głowy, kiedy nie pracujemy,
- przerwy w trakcie pracy (można stosować np. pomodoro technique: na każdą godzinę wytężonej pracy przypada ok. 5 minut przerwy, po 4 takich godzinach robimy dłuższą np. 30 minutową przerwę),
- delegowanie zadań (można skorzystać z usług wirtualnej asystentki, księgowej itp.)
Technika miracle morning ułatwiająca wczesne wstawanie i dobre rozpoczęcie każdego dnia:
- life s.a.v.e.r.s. (Chwila Ciszy, Afirmacje, Wizualizacje, Ćwiczenia – ruch, Czytanie, Notowanie). Na każdą czynność można przeznaczyć około 15 minut. Każda pobudza nasz mózg do pracy i nastraja go pozytywnie.
- brak drzemek po pobudce, przemycie twarzy, mycie zębów – pomaga w rozbudzeniu i – jak się okazuje – jest dobre dla zębów, ponieważ usuwamy nagromadzone po nocy bakterie,
- budzik w innym pomieszczeniu,
- nogi od razu na podłogę, powyższy podpunkt bardzo w tym pomaga
Planowanie:
- bez multitaskingu, jedno zadanie na raz – 100% koncentracji,
- ustalanie priorytetów (polecam macierz Eisenhowera – zadania dzielimy na ważne i pilne, niepilne i ważne, nieważne i pilne, nieważne i niepilne)
- i celów (koncepcja formułowania celów S.M.A.R.T. Cele muszą być Konkretne, Mierzalne, Osiągalne, Istotne i Osadzone w czasie )
- robienie najtrudniejszych rzeczy najlepiej z samego rana – rozpoznanie swojego rytmu dnia i najbardziej produktywnego czasu
Dbanie o zdrowie:
- właściwa dieta,
- nawodnienie,
- ruch,
- dobry sen – nawyki zdrowego snu, wygodny materac, nie picie kofeiny lub teiny późno, wywietrzona sypialnia,
Najlepiej też przestać się zamartwiać, obgadywać, skupiać się na negatywnych emocjach i negatywnym wpływie innych ludzi – robić swoje. Jeśli postępujemy inaczej, jest to po prostu marnowanie energii. Nasz mózg jest jak radar; to, na jaki odbiór go nastawisz, ma ogromne znaczenie. Jeśli się martwimy, podsunie nam wszystkie czarne scenariusze, jakie tylko zdoła wymyślić. Sprawi to, że będziemy zmęczeni i rozdrażnieni a czarne wizje okażą się samospełniającą przepowiednią. Dajmy naszemu mózgowi lepsze zadanie. Niech pracuje na naszą korzyść i wyszukuje rozwiązania i okazje.
Pamiętaj, że wprowadzanie nawyku trwa od ok. 22 do 66 dni i najlepiej wprowadzać po jeden/dwa nawyki na raz. Inaczej łatwo się zniechęcić.
Czasami zdarza nam się odstąpić od tych zasad, ale zawsze tego żałujemy. Najlepsze rezultaty osiągamy stosując je regularnie i rutynowo.
Dajcie znać, czy macie jakieś swoje rytuały, które pomagają Wam maksymalizować Waszą efektywność. Chętnie je poznamy.

