Czas na dalszy ciąg naszych podsumowań technik artystycznych. W zeszłym poście omówiłam różne rodzaje farb, tym razem opisuję materiały znajdujące się na pograniczu technik malarskich i rysunkowych.
Medium:
Rodzaj techniki:
rysunkowa / malarska
Opis:
Tusz jest to wodna farba pigmentowa – zawiesina
Plusy:
- Niektóre rodzaje tuszu są po zaschnięciu wodoodporne, co jest bardzo dużą zaletą, jeśli łączymy go z innymi technikami wodnymi
- Można go używać na wiele różnych sposobów
Minusy:
- Podobnie jak w przypadku akwareli, bardzo trudno poprawić błędy
- jest to medium silnie brudzące – należy przy nim uważać
- niektóre tusze z dodatkiem zagęstników mogą nam zniszczyć narzędzia, jeśli nie wyczyścimy ich po pracy
Techniki pracy:
Jest to medium specyficzne. Możemy nim zarówno malować jak i rysować, w zależności od użytych narzędzi: pędzel, stalówka bądź rapidograf lub nawet aerograf. Można też korzystać z tuszu w formie kredki.

Medium:
Pastele olejne
Rodzaj techniki:
rysunkowa / malarska
Opis:
Spoiwem jest w nich, tak jak w farbach olejnych, olej lniany. Podobnie jak tusz, wszystkie pastele znajdują się na pograniczu technik malarskich i rysunkowych – jest to farba w kredce.
Plusy:
- Kremowa konsystencja
- Żywe, intensywne kolory
Minusy:
- Należy uważać, by nie wybrać zbyt cienkiego podłoża lub nawet je zagruntować; zawarty w nich olej może brzydko poplamić zbyt cienką kartkę.
- Używając pasteli olejnych, zapomnijcie o gumce do mazania – ona Wam nie pomoże. Jest to niestety dość trudna technika, która nie wybacza łatwo błędów. Osoby początkujące mogą mieć z nią problemy.
Techniki pracy:
- można je upłynnić olejem lnianym lub terpentyną i malować za ich pomocą zupełnie jak farbami olejnymi.
- Dają też podobne możliwości nakładania, ponieważ nie osypują się tak jak pastele suche. Możemy je nanosić w dużej ilości, tworząc nawet impasty (grube wypukłe warstwy farby z fakturą pędzla). Po ukończeniu pracę można zabezpieczyć fiksatywą do pasteli olejnych lub nawet werniksem do farb olejnych
- Możemy je łączyć z malarstwem olejnym i wykonać nimi np. pierwsze podmalunki.
- Kolejną techniką, jaką możemy zastosować tworząc tym medium jest technika sgrafitto, polegająca na wydrapywaniu ostrym narzędziem.

Medium:
Pastele wodne
Technika:
rysunkowa / malarska
Opis:
jeśli chodzi o właściwości, są bardzo podobne do pasteli olejnych, ale można je rozpuszczać w wodzie.
Plusy:
- Brak konieczności używania specjalnych mediów i rozpuszczalników związanych z mediami olejnymi
- Gęsta konsystencja – gęstsza niż kredek akwarelowych – jeśli ktoś lubi gęstsze farby to właśnie one mogą okazać się ciekawsze.
Minusy:
Osobiście nie używałam jeszcze tego medium dlatego nie są mi znane jego wady – jeśli już je poznałeś, daj mi znać w komentarzu.
Techniki pracy:
Można je stosować podobnie jak pastele olejne. Podejrzewam jednak, że nie da się nimi robić tak grubej faktury.

Medium:
Pastele suche. O technikach pracy z pastelami piszemy więcej tutaj.
Technika:
rysunkowa / malarska
Opis:
Są to pałeczki utworzone z pigmentu, spoiwa i wypełniacza – kredy lub gipsu. Wszystkie ich odmiany możemy dowolnie łączyć między sobą, są do siebie mocno podobne.
Plusy:
- Pastele suche dają piękne efekty, delikatne pastelowe (jak sama nazwa wskazuje) kolory.
- Tworzone nimi prace mają niepowtarzalny, romantyczny charakter.
Minusy:
- jest to technika bardzo nietrwała i dosyć trudna. Pastele osypują się, pylą i brudzą. Pracę można zabezpieczyć fiksatywą do pasteli suchych lub, w budżetowej wersji, jak najtańszym lakierem do włosów. W zależności jednak od użytego podłoża, kolorów itp. praca może na przykład ściemnieć. Z tego powodu wielu twórców decyduje się po prostu oprawić swoje prace w szkło, umieszczając między gotowym dziełem a szybą passe partout
- Gotowe dzieła należy chronić przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych (powodują one blaknięcie kolorów) i wilgoci (pojawić się może problem pleśni)
Techniki pracy:
W zależności od rodzaju użytej pasteli suchej, możemy operować roztartą plamą barwną lub kreską:
miękkie – łatwiejsze do rozcierania, bardziej pylące, łatwiej się osypują,
twarde – Są łatwiejsze do naostrzenia, łatwiej będzie w ich przypadku operować kreską niż plamą barwną, nie są tak bardzo pylące,
kredowe – mają najbardziej delikatne i świetliste kolory, są bardzo sypkie,
ołówki pastelowe – jest to pastel oprawiona w drewno; łatwiej je utrzymać, zatemperować (bo wszystkie rodzaje pasteli możemy zaostrzać) – bardzo przydają się do zaznaczenia szczegółów,
pastele w formie palety – nakłada się je za pomocą gąbeczek,

Medium:
Kredki akwarelowe
Technika:
rysunkowa / malarska
Opis:
Akwarela otoczona np. oprawką drewnianą
Plusy:
Bardzo dobre dla osób, które chcą się oswoić z technikami wodnymi.
Minusy:
Denerwujące jest to, że należy je najpierw nałożyć, a dopiero potem rozcieńczać. Przy odłamaniu kawałka rysika, mamy mniej pigmentu do dyspozycji niż np. w połowie kostki akwareli.
Techniki pracy:
Można ich używać na różne sposoby – łamać, rozkruszać grafity, moczyć je bezpośrednio w oprawce i używać podobnie do farb akwarelowych lub pokrywać nimi najpierw malowaną powierzchnię i dopiero potem rozcieńczać wodą.

W kolejnym poście przejdziemy do materiałów rysunkowych. Tymczasem już teraz dajcie mi znać w komentarzu, czy korzystaliście z wyżej wymienionych technik i czy przypadły Wam one do gustu? Która technika okazała się Waszym faworytem? Jestem tego bardzo ciekawa.

