Podsumowanie technik malarskich
13 lutego, 2019 / Techniki MalarskieW mojej serii postów o technikach tradycyjnych zarówno malarskich jaki i rysunkowych, pojawiły się pytania czy mogłabym przygotować zestawienie wszystkich technik. I tak oto powstała zgodnie z życzeniem tabelka, by szybko porównać wszystkie media jednym rzutem oka.
Zachęcam do zerknięcia do całej serii, w której można poznać więcej szczegółowych informacji i ciekawostek na temat poszczególnych materiałów plastycznych.
Ponieważ podsumowanie wszystkich materiałów byłoby straszliwie długie – zaczniemy od technik malarskich. W kolejnych tygodniach zrobię również podsumowanie mediów mieszanych.

Medium: Farby olejne.
Rodzaj techniki:
Malarska.
Opis: Farby na bazie oleju (zazwyczaj lnianego) z dodatkiem pigmentu.
Plusy: Bardzo dobrze się je miesza i tworzy różnorodne palety kolorystyczne. Są kremowe i dobrze buduje się z nich warstwy.
Minusy:
- Konieczność używania specjalnych mediów do rozcieńczania i czyszczenia pędzli (np. terpentyna).
- Bardzo długi czas schnięcia całego obrazu (nawet kilka msc.) – można przyspieszyć specjalnym medium, ale i tak długo to trwa
- konieczność gruntowania podłoża (gesso)
Techniki pracy:
Posługujemy się warstwami. Dolna warstwa powinna być mniej tłusta niż warstwa wierzchnia, dlatego malowanie zaczynamy od farby mocno rozcieńczonej.Można nakładać impasty – grube warstwy farby lub laserunki – cienkie.

Medium: Farby akrylowe.
Rodzaj techniki: malarska.
Opis: Farby powstałe na bazie żywicy akrylowej (syntetycznego polimeru) – powstały jako alternatywa dla farb olejnych.
Plusy:
- Są tańsze niż farby olejne oraz cały obraz bardzo szybko schnie – można je łączyć z farbami olejnymi i np. zrobić nimi tło lub podmalunek – działają wtedy jak grunt
- Możemy rozcieńczać je wodą (ale nie należy przesadzać, by nie naruszyć wiązania polimerowego)
Minusy: Szybkość schnięcia może być minusem, jeśli chodzi o tworzenie palety i blendowanie – mieszanie kolorów już na obrazie, należy pamiętać również o szybkim myciu pędzli, ponieważ mogą zaschnąć i się zniszczyć.
Techniki pracy:
Podobnie jak w malarstwie olejnym, malujemy warstwami. Warstwy mogą być niesamowicie grube, grubsze niż w farbach olejnych, możemy bawić się dowolnie fakturą, nakładając farby szpachelkami.
Oczywiście możemy tworzyć też laserunki, byleby nie rozrzedzić zanadto farby.

Medium: Tempery.
Rodzaj Techniki: malarska.
Opis: jedna z najstarszych technik, gęsta farba, w której charakterystycznym składnikiem jest emulsja (czyli zawiesina oleju w wodzie lub wody w oleju) oraz pigment.
Plusy:
- Można wytworzyć ją bardzo tanio, nawet samodzielnie w domu
- farba jest podobna do olejnej, ale możemy rozcieńczać ją wodą
- farby te niezwykle szybko wysychają; właściwie po zakończeniu nakładania jednej warstwy można przystąpić do kolejnej.
- uniwersalność; temperą możemy malować na różnego rodzaju zagruntowanych podłożach: papierze, drewnie, tkaninie lub tynku
- nie ciemnieją czy płowieją pod wpływem promieni słonecznych
Minusy:
- Nie wykonamy nimi jednak obrazów w technice impastu – tempery po prostu zbyt łatwo będą się wtedy kruszyć i łuszczyć.
- podatność na wilgoć; obrazy wykonywane tą techniką musimy koniecznie pokryć werniksem po skończeniu pracy.
Techniki pracy: Tempera jest czymś na pograniczu akwareli i farby olejnej. Dostosowując gęstość farby (ilość wody, którą ją rozcieńczymy) możemy uzyskać zarówno efekt laserunku, czyli przezroczystości warstw, charakterystyczną dla akwareli, jak również pełne krycie. Również od rodzaju emulsji zależy, jaki efekt uda nam się uzyskać. Emulsje bardziej oleiste zbliżą obraz do tego malowanego farbami olejnymi, natomiast bardziej wodniste – do efektu akwareli. Można wykonać nią podmalunek pod farby olejne. Jednak nie będzie on spełniał funkcji gruntu.

Medium: Farby wodne – akwarele.
Rodzaj techniki: malarska.
Opis: Akwarelami określa się zarówno typ farb, jak również obrazy wykonywane za ich pomocą. Są to farby wodne powstałe poprzez zmieszanie pigmentu ze spoiwem – kiedyś wyłącznie gumą arabską, dziś często mieszaniną gumy arabskiej i spoiw syntetycznych.
Plusy:
- Technika ta daje piękne rezultaty, dlatego warto się z nią trochę pomęczyć i chociaż spróbować, mimo tego, że jest dosyć trudna
- Jest techniką uniwersalną wbrew mylnemu przekonaniu niektórych początkujących osób, możemy nią malować zarówno rozmytymi plamami jak i bardzo precyzyjnymi pociągnięciami pędzla – wszystko zależy od ilości wody jakiej użyjemy i czy malujemy techniką mokre na mokre, czy mokre na suche.
Minusy:
- jest to technika dosyć trudna, ciężko poprawić błędy, a farby należy “wyczuć” – pierwszą rzeczą, której trzeba się nauczyć to kontrolowanie ilości wody, jest to dosyć trudne i może zniechęcać początkujących
- potrzebny nam specjalny papier o wysokiej gramaturze najlepiej min. 250 g/m2
- Należy pamiętać o niezamalowaniu miejsc, w których pojawiają się refleksy, ponieważ malując nie używamy białego koloru, można te miejsca zakryć specjalny płynem maskującym ewentualnie można je potem nanieść białym gwaszem lub żelopisem.
Techniki pracy:
- Nadrzędną zasadą jest kolejność nakładania kolorów: robimy to zaczynając od najjaśniejszych do najciemniejszych. Cały czas kontrolujemy ilość wody.
- Wyróżniamy dwie podstawowe techniki: Mokre na mokre oraz mokre na suche. Pierwsza z nich polega na wcześniejszym zwilżeniu papieru czystą wodą w miejscach, na które chcemy nałożyć farbę, a następnie dodaniu farby pędzlem w to miejsce. Druga technika polega na naniesieniu farby pędzlem na suchy papier.
- Do akwareli polecane są pędzle miękkie o dużej chłonności.
- Większość kolorów ma wysoką transparentność dlatego poszczególne warstwy są nieco widoczne pod następnymi. Tworzy to ciekawy efekt.

Medium: Farby wodne – gwasz.
Technika: malarska.
Opis: zawiesina pigmentu w wodzie z dodatkiem gumy arabskiej jako zagęstnikiem (spoiwem). elementem, który odróżnia gwasz od np. akwareli jest kreda lub biel (cynkowa albo ołowiana), sprawiająca, że farba ta ma znacznie większe krycie.
Plusy:
- Kremowa konsystencja – łatwiej się je nakłada
- łatwiej wykonać poprawki, ponieważ w przeciwieństwie do akwareli pod wpływem wody farba z powrotem aktywuje się naniesiona na papierze
- nadaje się do nauki malowania, głównie ze względu na swoją niską cenę oraz możliwość przemalowywania.
- łatwość łączenia technik; np. z akwarelami, pastelami, akrylami.
Minusy:
- Kiedy wysychają, gwasze tworzą jaśniejszą powłokę i stają się matowe, co również trzeba uwzględnić przy malowaniu.
- Warto skończoną pracę pokryć werniksem, aby uniknąć niechcianych rozmyć, o które stosunkowo łatwo
- Farby nie nakładamy wprost z tuby, ponieważ schnący gwasz staje się kruchy czy łuszczący. Znacznie krótszy jest również czas wysychania, dlatego jeśli zamierzamy dłużej pracować nad danym elementem obrazu, lepiej podłoże zawczasu pokryć wodą – zupełnie jak w przypadku malowania akwarelami.
Techniki pracy: Farby nie są transparentne, są dobrze kryjące, poszczególne elementy obrazu można długo przemalowywać. Można malować zarówno grubszą jak i cieńszą warstwą, w zależności od stopnia rozrzedzenia farby wodą.
Liczę, że powyższa tabela pomoże Wam wybrać Wasze ulubione farby, po tym jak już porównacie wszystkie plusy, minusy i rodzaje technik 🙂 Koniecznie dajcie mi znać w komentarzu, na którą technikę padło. A może lubicie eksperymentować ze wszystkimi materiałami?

