CMYK – przygotowanie grafiki full color do sitodruku
28 sierpnia, 2020 / Podstawy grafiki, SitodrukJeśli jesteś nowy/nowa w temacie sitodruku, koniecznie obejrzyj najpierw naszą playlistę na YT, którą znajdziesz tutaj. Tej tematyce poświęciliśmy również kilka postów dostępnych na naszym blogu w kategorii sitodruk.
Druk full color w sitodruku jest tematem dość skomplikowanym, dlatego zalecamy najpierw spróbować druków jedno lub kilku kolorowych. Do druku w pełnej palecie barw najbardziej zasadne będą naprawdę duże nakłady, ponieważ będziemy musieli przygotować aż 4 sita, a jeśli będziemy drukować na ciemnym tle – aż 5 sit. Do mniejszych nakładów polecamy w druku full kolor skorzystać z termotransferu lub DTG
Pisząc niniejszy blog post, inspirowałam się instrukcją dostępną na kanale Eka Saputra.
Postanowiliśmy przygotować własną, Turdusową wersję wideo i wpis na blogu jest głównie po to, by stworzyć tłumaczenie do wspomnianej wyżej instrukcji, dostępnej jedynie w języku angielskim.
Na sam początek zacznijmy od tego, czy do przygotowania grafiki do druku koniecznie potrzebujemy płatnego programu Adobe Photoshop? Otóż sprawdzałam wiele innych darmowych i płatnych programów graficznych pod tym kątem i tylko Photoshop umożliwia rozdzielenie grafiki na kanały CMYK (czym różni się CMYK od RGB możecie przeczytać tutaj i tutaj ) i ich separację do oddzielnych plików. Jeśli zdecydujecie się wykupić subskrypcję Adobe, polecam Wam pakiet dla fotografów. Jeśli jesteście użytkownikami indywidualnymi to będzie on dla Was dużo tańszy, a różni się jedynie tym, że posiada mniej przestrzeni dyskowej w chmurze. Radzę się też spieszyć z zakupem, ponieważ jest to naprawdę opłacalny pakiet, więc Adobe może go niedługo chcieć wycofać.
Jeśli natomiast przetestowaliście inny program graficzny i sprawdzał się Wam on w tym temacie to, polećcie mi go koniecznie w komentarzu.
A teraz przejdźmy już do konkretów, czyli do poszczególnych kroków przygotowania grafiki:
- Otwieramy plik i ustawiamy jego rozmiar na taki sam, jaki obraz chcemy docelowo uzyskać po wydrukowaniu czyli np. A4 (297 x 210 mm) i rozdzielczość na 300 pikseli na cal

- Następnie zmieniamy tryb na CMYK. Teraz możemy zobaczyć w oknie “kanały” wszystkie kanały CMYKa


- Zaznaczamy Niebieskozielony (C – Cyan) tak, by był zaznaczony i widoczny, a wszystkie pozostałe odznaczamy. Sprawdzamy też, czy warstwa nie jest zablokowana (nie ma przy niej ikony kłódeczki), bo może to powodować problemy ze skopiowaniem tylko jednego kanału.


- Następnie zaznaczamy całość obrazu (ctrl + a) i go kopiujemy (ctrl + c)
- Tworzymy nowy plik ze schowka.

- I zmieniamy mu tryb na bitmapę

- spłaszczamy warstwy

- ustawiamy raster półtonowy, pilnując, by rozdzielczość na wejściu i wyjściu była takiej samej wartości

- Ustawiamy kąt dla niebieskozielonego (cyan) na 15 stopni.

Dla wszystkich kolorów poszczególne kroki będą wyglądały identycznie. Różnić się będą jedynie wartością kąta półtonu:
Dla niebieskozielonego (cyan) będzie to 15 stopni
Dla karmazynowego (magenta) będzie to 75 stopni
Dla żółtego (yellow) będzie to 0 stopni
Dla czarnego (black) będzie to 45 stopni
- Kształt półtonu ustawiamy na elipsę lub okrąg. Jedne źródła zalecają bardziej elipsę inne pozostawiają tę kwestię do wyboru. Warto wypraktykować, jaka opcja będzie dla nas najbardziej odpowiednia. Źródła dostępne w internecie, jak również praktyka sitodrukarzy raczej stawia na elipsę. Na pewno nie raz przypatrywaliście się z bliska billboardom, które drukowane są również w palecie CMYK. Zauważyliście na pewno, że kropki farby tworzą rozetę i odpowiedni kąt (ten, który ustawiamy dla każdego z kolorów) powoduje prawidłowe tworzenie kolorów i w rezultacie – całego obrazu.
- Jeśli zaś chodzi o częstotliwość półtonu (zagęszczenie kropeczek) to ta kwestia również wymaga praktyki, ale ogólnie:
- Dla farb wodnych (rzadszych) ustawimy wartość od ok. 40 do 45
- Dla plastizolowych (gęstszych) przy manualnych prasach ok. 55 przy automatycznych ok. 65
W filmie na kanale Eka Saputra możemy również przeczytać, że częstotliwość zależy również od gęstości sita, którego użyjemy. Tę z kolei dostosowujemy do szczegółowości grafiki, którą przygotowujemy do druku.
Następnie, jak już wspominałam, powtarzamy kroki analogicznie dla wszystkich kolorów z uwzględnieniem zmiany kąta półtonu.
- Jeśli teraz poszczególne pliki powstałe w wyniku separacji podmienimy – powklejamy w odpowiadających im kanałach w pliku macierzystym, a następnie włączymy z powrotem widoczność wszystkich kanałów, to uzyskamy podgląd gotowego wydruku. Możemy wykorzystać go do stworzenia wizualizacji dla klienta, ponieważ – jak widzimy – plik po przekształceniu różni się nieco od pliku wyjściowego. Jest to charakterystyczne dla druku sitowego i druku w palecie CMYK ogólnie.
- kolejnym krokiem będzie dodanie w każdym pliku w tym samym miejscu paserów, które ułatwią pozycjonowanie (tzw. register) poszczególnych sit przygotowanych przy pomocy klisz, które wydrukujemy z każdego wyeksportowanego pliku (obejrzyj więcej o rejestrowaniu sit tutaj)
- Jeśli macie do dyspozycji program RIP ( Raster Image Processor – program do wygładzania krawędzi w skrócie) to w tym momencie będzie dobrym pomysłem użycie go. Photoshop tworzy krawędzie półtonów nieco spikselowane, program RIP je wygładza do formy idealnych, równych kropeczek. Natomiast my drukowaliśmy bez użycia takiego programu i efekty mieliśmy dobre.
- Następnie możemy już przygotować plik do druku i tu podpowiadam ustawienia, które nam najlepiej sprawdziły się w Turdusie przy druku na folii z powłoką kapilarną fotograficzną drukarką atramentową. Wybieramy papier matowy, opcję druku w kolorze oraz wysoką jakość wydruku.
I to by było na tyle w tym poście, mamy nadzieję, że przedstawiona w nim wiedza przyda Wam się do wydruków w pełnej palecie barw metodą sitodruku.