CMYK – przygotowanie grafiki full color do sitodruku

28 sierpnia, 2020 / Podstawy grafiki, Sitodruk

Jeśli jesteś nowy/nowa w temacie sitodruku, koniecznie obejrzyj najpierw naszą playlistę na YT, którą znajdziesz tutaj. Tej tematyce poświęciliśmy również kilka postów dostępnych na naszym blogu w kategorii sitodruk.   

Druk full color w sitodruku jest tematem dość skomplikowanym, dlatego zalecamy najpierw spróbować druków jedno lub kilku kolorowych. Do druku w pełnej palecie barw najbardziej zasadne będą naprawdę duże nakłady, ponieważ będziemy musieli przygotować aż 4 sita, a jeśli będziemy drukować na ciemnym tle – aż 5 sit. Do mniejszych nakładów polecamy w druku full kolor skorzystać z termotransferu lub DTG

Pisząc niniejszy blog post, inspirowałam się instrukcją dostępną na kanale Eka Saputra.
Postanowiliśmy przygotować własną, Turdusową wersję wideo i wpis na blogu jest głównie po to, by stworzyć tłumaczenie do wspomnianej wyżej instrukcji, dostępnej jedynie w języku angielskim. 

Na sam początek zacznijmy od tego, czy do przygotowania grafiki do druku koniecznie potrzebujemy płatnego programu Adobe Photoshop? Otóż sprawdzałam wiele innych darmowych i płatnych programów graficznych pod tym kątem i tylko Photoshop umożliwia rozdzielenie grafiki na kanały CMYK (czym różni się CMYK od RGB możecie przeczytać tutaj i tutaj ) i ich separację do oddzielnych plików. Jeśli zdecydujecie się wykupić subskrypcję Adobe, polecam Wam pakiet dla fotografów. Jeśli jesteście użytkownikami indywidualnymi to będzie on dla Was dużo tańszy, a różni się jedynie tym, że posiada mniej przestrzeni dyskowej w chmurze. Radzę się też spieszyć z zakupem, ponieważ jest to naprawdę opłacalny pakiet, więc Adobe może go niedługo chcieć wycofać.

Jeśli natomiast przetestowaliście inny program graficzny i sprawdzał się Wam on w tym temacie to, polećcie mi go koniecznie w komentarzu.

A teraz przejdźmy już do konkretów, czyli do poszczególnych kroków przygotowania grafiki:

  • Otwieramy plik i ustawiamy jego rozmiar na taki sam, jaki obraz chcemy docelowo uzyskać po wydrukowaniu czyli np. A4 (297 x 210 mm) i rozdzielczość na 300 pikseli na cal
o separacji Turdus Concept
Otwarcie pliku i dostosowanie wymiarów
  • Następnie zmieniamy tryb na CMYK. Teraz możemy zobaczyć w oknie “kanały” wszystkie kanały CMYKa
Zmiana trybu na CMYK
kanały CMYK Turdus Concept
Lista kanałów CMYK w programie
  • Zaznaczamy Niebieskozielony (C – Cyan) tak, by był zaznaczony i widoczny, a wszystkie pozostałe odznaczamy. Sprawdzamy też, czy warstwa nie jest zablokowana (nie ma przy niej ikony kłódeczki), bo może to powodować problemy ze skopiowaniem tylko jednego kanału.
kanał CMYKa Cyjan Turdus Concept
Wybrany kanał cyjan czyli niebieskozielony
blokowanie warstwy Turdus Concept
Odblokowanie warstwy
  • Następnie zaznaczamy całość obrazu (ctrl + a) i go kopiujemy (ctrl + c) 
  • Tworzymy nowy plik ze schowka. 
pt
Tworzenie nowego pliku pod kolejny kolor separacji. Rozdzielczość 300 dpi i rozmiar taki sam jak plik wyjściowy.
  • I zmieniamy mu tryb na bitmapę
przekształcanie na bitmapę Turdus Concept
Przekształcanie skopiowanej warstwy na bitmapę
  • spłaszczamy warstwy 
spłaszczanie warstwy Turdus Concept
  • ustawiamy raster półtonowy, pilnując, by rozdzielczość na wejściu i wyjściu była takiej samej wartości
raster półtonowy Turdus Concept
  • Ustawiamy kąt dla niebieskozielonego (cyan) na 15 stopni.
kąt cyjan Turdus Concept
Zmieniamy kąt dla cyjana na 15

Dla wszystkich kolorów poszczególne kroki będą wyglądały identycznie. Różnić się będą jedynie wartością kąta półtonu:

Dla niebieskozielonego (cyan) będzie to 15 stopni

Dla karmazynowego (magenta) będzie to 75 stopni
Dla żółtego (yellow) będzie to 0 stopni

Dla czarnego (black) będzie to 45 stopni

  • Kształt półtonu ustawiamy na elipsę lub okrąg. Jedne źródła zalecają bardziej elipsę inne pozostawiają tę kwestię do wyboru. Warto wypraktykować, jaka opcja będzie dla nas najbardziej odpowiednia. Źródła dostępne w internecie, jak również praktyka sitodrukarzy raczej stawia na elipsę. Na pewno nie raz przypatrywaliście się z bliska billboardom, które drukowane są również w palecie CMYK. Zauważyliście na pewno, że kropki farby tworzą rozetę i odpowiedni kąt (ten, który ustawiamy dla każdego z kolorów) powoduje prawidłowe tworzenie kolorów i w rezultacie – całego obrazu. 
  •  Jeśli zaś chodzi o częstotliwość półtonu (zagęszczenie kropeczek) to ta kwestia również wymaga praktyki, ale ogólnie:
  • Dla farb wodnych (rzadszych) ustawimy wartość od ok. 40 do 45
  • Dla plastizolowych (gęstszych) przy manualnych prasach ok. 55 przy automatycznych ok. 65
    W filmie na kanale Eka Saputra możemy również przeczytać, że częstotliwość zależy również od gęstości sita, którego użyjemy. Tę z kolei dostosowujemy do szczegółowości grafiki, którą przygotowujemy do druku.

Następnie, jak już wspominałam, powtarzamy kroki analogicznie dla wszystkich kolorów z uwzględnieniem zmiany kąta półtonu.

  •  Jeśli teraz poszczególne pliki powstałe w wyniku separacji podmienimy – powklejamy w odpowiadających im kanałach w pliku macierzystym, a następnie włączymy z powrotem widoczność wszystkich kanałów, to uzyskamy podgląd gotowego wydruku. Możemy wykorzystać go do stworzenia wizualizacji dla klienta, ponieważ – jak widzimy – plik po przekształceniu różni się nieco od pliku wyjściowego. Jest to charakterystyczne dla druku sitowego i druku w palecie CMYK ogólnie.  
  • kolejnym krokiem będzie dodanie w każdym pliku w tym samym miejscu paserów, które ułatwią pozycjonowanie (tzw. register) poszczególnych sit przygotowanych przy pomocy klisz, które wydrukujemy z każdego wyeksportowanego pliku (obejrzyj więcej o rejestrowaniu sit tutaj)
  •  Jeśli macie do dyspozycji program RIP ( Raster Image Processor – program do wygładzania krawędzi w skrócie) to w tym momencie będzie dobrym pomysłem użycie go. Photoshop tworzy krawędzie półtonów nieco spikselowane, program RIP je wygładza do formy idealnych, równych kropeczek. Natomiast my drukowaliśmy bez użycia takiego programu i efekty mieliśmy dobre.
  • Następnie możemy już przygotować plik do druku i tu podpowiadam ustawienia, które nam najlepiej sprawdziły się w Turdusie przy druku na folii z powłoką kapilarną fotograficzną drukarką atramentową. Wybieramy papier matowy, opcję druku w kolorze oraz wysoką jakość wydruku.

I to by było na tyle w tym poście, mamy nadzieję, że przedstawiona w nim wiedza przyda Wam się do wydruków w pełnej palecie barw metodą sitodruku.